Vi ønsker å bruke informasjonskapsler for å lære mer om hvordan nettstedet blir brukt. Dette er nærmere beskrevet i våre Personvernregler.

Slik lager dere en endringsteori

Følg vår guide og lag deres egen endringsteori, steg for steg!

Tips før dere starter

En endringsteori er et verktøy som hjelper dere å vurdere om det dere gjør skaper ønsket effekt for målgruppen og samfunnet.

Dette er en team-øvelse, og vi anbefaler at dere setter av en halv eller hel dag til dette. Da får dere nok tid til å diskutere dere gjennom alle punktene, og legge en plan for videre arbeid. 

Få hjelp fra KI-boten "Endre"

Bruk KI-boten “Endre”. Han er spesielt trent i å bistå med å lage endringsteorier. Etter dere svarer på spørsmålene hans, bygger han en grov endringsteori-tabell for dere. Dette kan bli et godt utgangspunkt for det videre arbeidet i teamet deres.

Eksempel på en endringsteori

En endringsteori er et arbeidsverktøy og trenger ikke være perfekt. Her er et eksempel på hvordan en endringsteori kan se ut i starten:

Eksempel på endringsteori
Eksempel på endringsteori "Les Smart AS"

To metoder for å lage endringsteori

Når dere lager en endringsteori, finnes det to måter å gå frem på. Hvilken metode dere velger, avhenger av hva dere vil oppnå. I artikkelen har vi tatt utgangspunkt i metode 1. 

Metode 1: Sjekke om produktet, tiltaket eller tjenesten deres fører til ønsket samfunnseffekt. Start på venstre side av malen (ressurser) og jobb mot høyre (samfunnseffekt).

Metode 2: Undersøke hva som skal til for å skape en bestemt samfunnseffekt. Start på høyre side (samfunnseffekt) og jobb dere bakover (ressurser). 


Metode 1: Sjekke om produktet, tiltaket eller tjenesten deres fører til ønsket samfunnseffekt

1. Fyll ut ressursene deres

Ressurser er selve fundamentet i selskapet deres. Dette kan være alt fra riktig type kompetanse, ansatte, økonomiske midler, teknologisk infrastruktur, utstyr eller partnerskap.

Når dere fyller ut ressursene, er det viktig å være konkret, slik at dere vet hvilke ressurser dere har tilgang til og hva som eventuelt mangler.

Spør dere selv:

  1. Hva trenger vi for å gjennomføre aktivitetene våre?
  2. Hvilke ressurser har vi allerede, og hva må vi skaffe?
  3. Hvilke mennesker, finansiering eller verktøy er avgjørende for at vi lykkes?


2. Fyll ut aktivitene deres

Aktiviteter er de konkrete tiltakene dere gjør. Det kan være ganske spesifikke, som å utvikle et nytt produkt eller holde et kurs. Det kan også være produktutvikling, markedsføring, salgsaktivitet eller samarbeid med relevante aktører.

Hver aktivitet skal bidra til å produsere de ønskede resultatene for målgruppen og samfunnet.

Spør dere selv:

  • Hvilke aktiviteter må vi gjøre for å skape de resultatene vi ønsker?
  • Holder det med aktivitetene vi gjør i dag, eller er det ønskelig å legge til noe?


3. Fyll ut tellbare resultater

Tellbare resultater er de konkrete og målbare resultatene av aktivitetene våre. De viser hva vi faktisk har levert, men sier ikke nødvendigvis noe om den langsiktige effekten.

Derfor er det viktig å velge indikatorer som kan gi oss innsikt om vi beveger oss i riktig retning. Det kan være antall mennesker som har deltatt på workshops, antall solgte produkter eller antall innlogginger i en applikasjon.

Resultater bør være kvantifiserbare, så dere har noe håndfast å måle fremgang mot.

Spør dere selv:

  • Hva er synlige eller tellbare tegn på at aktiviteten er gjennomført?
  • Hvilke konkrete ting skjer umiddelbart etter at vi har gjennomført en aktivitet?


4. Fyll ut endringer for målgruppen

Denne delen handler om å beskrive forbedringene målgruppen opplever som følge av aktivitetene deres. Disse endringene er avgjørende for å skape både den korte- og langsiktige samfunnseffekten dere ønsker.

Dette kan dreie seg om endringer i atferd, ferdigheter, opplevelser eller holdninger hos målgruppen. For eksempel varig rusfrihet, økt kunnskap om noe spesifikt, bedret søvn eller bedre forhold til hjelpeapparatet.

Spør dere selv:

  • Hvilken positiv endring forventer vi å se hos målgruppen vår?
  • Hvordan vil målgruppen ha det annerledes etter å ha brukt produktet vårt eller deltatt i programmet?
  • Hvilke nye ferdigheter, kunnskap eller holdninger forventer vi at de får?


5. Fyll ut effekt på samfunnet

Samfunnseffekten er prikken over i-en i endringsteorien. Å definere samfunnseffekten gir prosjektet deres et klart mål som alle kan jobbe mot. Dette er slutteffekten som alt annet i teorien støtter opp om.

Samfunnseffekten er en positiv, målbar og varig endring for en underbetjent målgruppe. Det handler ikke om aktiviteter eller løsninger, men om den langsiktige endringen dere ønsker å oppnå.

Hvis dere sliter med å definere samfunnseffekten, kan det være nyttig å stille spørsmålet: "Hva ønsker vi egentlig å oppnå, og hvorfor gjør vi det vi gjør?"

Eksempler på samfunnseffekt kan være bedre holdninger til innvandring, lavere frafall i videregående skole eller et mer inkluderende samfunn.

Vær nysgjerrige på hva dere ikke vet

Når dere fyller ut endringsteorien, er det ikke uvanlig at noe baseres på antagelser. Dere tror at disse aktivitetene er de beste for å løse problemet – men hvordan vet dere det?

Vi anbefaler at dere identifiserer områder hvor dere mangler kvalifisert kunnskap og lager en plan for hvordan dere kan innhente nødvendig innsikt.

Et eksempel kan være: dere skal hjelpe barn med dysleksi å knekke lesekoden gjennom en digital software. En viktig faktor for at dette skal skje er at lærerne vet hvordan barnet skal bruke appen. Men hvordan lærer lærerne best? Og hva slags oppfølging trenger de? Når har de tid til å bruke den?

Vi har laget en endringsteori, hva nå?

Å lage en endringsteori er et viktig første steg, men arbeidet stopper ikke her. Nå gjelder det å bruke endringsteorien som et praktisk verktøy i utviklingen av selskapet.

Test aktivitetene, mål resultatene og juster underveis basert på hva dere lærer. La resultatene veilede beslutninger, ressursbruk og andre prioriteringer.

Del gjerne endringsteorien med samarbeidspartnere og investorer for å vise hvordan dere skaper effekt.

Få oppdateringer om workshops

Meld meg på nyhetsbrev!