Artikler
3 minutter? Pitch!
Du har fått tre minutter til å presentere foran investorer på en scene eller har skaffa en investors oppmerksomhet i et par minutter. Hva nå?
Praktisk salgsoppgave
Her er fire enkle, konkrete steg for å komme i gang med salgsarbeidet.
20 minutter - Investorpresentasjon
Du har fått et møte med en seriøs investor. Før du tropper opp på kontoret er det viktig at du forbereder deg. Men hvordan forbereder du deg?
15 sekunder? Elevator pitch!
Alle som jobber i en oppstartsbedrift bør kjenne virksomhetens «heispitch». Hva sier du hvis du møter en investor i heisen?
Hvor lenge er det til du går i overskudd?
For å lykkes med å bygge en bedrift er det nødvendig at du har kontroll på tallene.
Før du pitcher eller ber om penger
Hva er en impact startup?
En impact-startup er et selskap som lager en økonomisk bærekraftig løsning på et sosialt problem eller et miljøproblem.
Definer ditt samfunnsproblem med problemtre
Et tre, bestående av tre elementer som skal hjelpe deg å målrette tjenesten din, budskapet ditt og innsatsen din - der det faktisk teller.
Fra idé til 55 millioner
I dette intervjuet forteller gründer Truls fra Gammelnok om selskapets reise: fra småjobber for pensjonister til en suksess på 400 ansatte med dokumentert bedring i livskvalitet.
Endringsteori
Går det an å gi kunder og investorer en faglig fundert forklaring på hvorfor vi skaper bedre resultater enn andre løsninger?
Saad Yusuf Hashi
Saad har mange års erfaring som gründer av Atlas Kompetanse og jobber med å bistå gründere fra idéfasen til et konkret produkt.
Hvor finner jeg penger til min impact startup?
Det spørsmålet vi får oftest er: Hvordan skaffer jeg finansiering? Før du tar kontakt med en finansiør er det viktig at du tenker gjennom hva slags penger du ønsker deg og hvilke konsekvenser det kan få for virksomheten din. Og hvor mye koster det deg å få penger?
Kom igang med din impact startup
Du har en idé om hvordan du skal skape samfunnseffekt, men hvordan kommer du igang? Denne artikkelen gir deg de aller første stegene.
Eksempler på gode salgsspørsmål
For å lykkes i en salgsprosess må du fokusere mindre på deg selv og mer på kunden. Her er en liste salgsspørsmål vi mener kan bidra til å forstå kunden bedre.
Kristine Ausen
Kristine har erfaring fra mange års arbeid med sosiale entreprenører og jobber mest med selskap som ønsker å bli gode på å måle og styre etter samfunnseffekt.
Intro til impact management
Hvordan lager jeg en plan for måling av sosial verdi og hva er de fem trinnene i impact management?
Er du klar for akselerator?
Her får du svar på hva akseleratoren er og hva som skal til for å få bli med.
Hvilken selskapsform er riktig for meg?
Valg av selskapsform er en av de første og viktigste beslutningene for gründere. Hvilken form som passer best avhenger av faktorer som risiko, finansieringsbehov og mål med virksomheten. Her gjennomgår vi de vanligste selskapsformene i Norge og drøfter fordeler og ulemper for sosiale entreprenører.
Tre måter å mislykkes med salg
Mange startups som mislykkes med salg gjør de samme feilene. Vi lærer deg hva du skal unngå!
Chris Klemmetvold
Chris har erfaring som gründer og jobber mest med selskap som ønsker å utfordres på salg, økonomistyring og finansiering.
Hvordan lager du en pitch?
Her lærer du hvordan du presenterer selskapet slik måte at investorer lett forstår hvordan du kan skape samfunnseffekt.
Karen J. Skarbø
Karen har erfaring som gründer og jobber mest med selskap som ønsker å utfordres på teknologiutvikling og skalering.
Tre forskjellige pitcher
Her presenterer vi tre forskjellige måter å fortelle om selskapet ditt (eller den idéen du har).