Hvor lenge er det til du går i overskudd?
For å lykkes med å bygge en bedrift er det nødvendig at du har kontroll på tallene.
Går regnestykket opp?
I denne øvelsen ser vi på inntekter og utgifter i et regnestykke som heter «enhetskalkyle». Hvis du kjenner de faste kostnadene og hvor mye du tjener per enhet kan du enkelt regne ut hvor mye du må selge for å dekke de faste kostnadene.
Øvelsen passer deg som:
- har lyst til å finne ut hvor mye du må selge for å gå i overskudd
- trenger å lære mer om økonomistyring
- er usikker på om du tar nok betalt
- vurderer å starte et selskap
Lag din egen enhetskalkyle på tre enkle steg
Kopier malen og beregn din enhetsfortjeneste.
I dette arbeidsdokument kan du fylle ut utgiftene og inntektene dine for å se om det store regnestykket går opp. Hvis du er i oppstartsfasen og ikke har noen konkrete tall, kan du ta utgangspunkt i antagelser.
1. Fyll inn faste kostnader
Faste kostnader er alt som ikke påvirkes direkte av hvor mye du selger. Dette kan være kontor, lønn, forsikringer, regnskapsfører og lignende.
2. Fyll inn produktinntekter
Produktinntekter er produkter eller tjenester selskapet ditt selger. Ta utgangspunkt i ett produkt eller én tjeneste i denne øvelsen.
3. Fyll inn produktkostnader
Hvilke kostnader er knyttet til hvert enkelt salg av produktet eller tjenesten din? Dette kan være markedsføring, salg, mat, leie av lokaler også videre.
Nå kan du se hvor mye du tjener per solgte enhet
Enhetsfortjeneste er summen du sitter igjen med per produkt etter at du har betalt produktkostnadene.
Nå kan du se hvor mange enheter du må selge
I regnearket har du nå en oversikt over hvor mange produkter eller tjenester du må selge for at årsregnskapet skal gå i null.
"Hvis vi skal selge produktet vårt til en så lav pris, må vi sette av mer tid til salg." – Gründer
Målet er ikke å gå i null
Dette regnearket vil alltid gå i null og vise det punktet man kaller break even. De fleste som går i null går konkurs. Virksomheten din bør derfor ikke gå i null, men i overskudd. Da kan dere fortsette å bygge en økonomisk bærekraftig virksomhet.
Lek med antagelsene: hva skal til for å gå i overskudd?
Etter du har fylt inn alle tallene kan du begynne å leke med dem. Drevne gründere kjenner disse tallene til enhver tid.
- Bruker du nok timer på salg med utgangspunkt i antall enheter du må selge?
- Hva skjer hvis du øker prisen?
- Hva skjer hvis du klarer å produsere tjenesten billigere?
- Kan du selge mer hvis du investerer i en kollega som kan bidra til vekst?