3 minutter? Pitch!
Du har fått tre minutter til å presentere foran investorer på en scene eller har skaffa en investors oppmerksomhet i et par minutter. Hva nå?
Formål:
Forklare hovedelementene i hvordan virksomheten skaper verdi for målgruppa og samfunnet, overbevise om at du har en forretningsidé som er liv laga og få investoren til å si «Dette var interessant. Det må vi ta et møte om».
Ønsket utfall:
- få investoren med på at dette er et viktig samfunnsproblem
- få investoren nysgjerrig på akkurat din løsning på problemet
- få avtale om et møte med investoren
En vanlig pitch er bygget opp ganske likt som en investorpresentasjon, men går ikke i detalj. Man skal kun få med de aller viktigste aspektene ved virksomheten slik at investoren ber om en mer inngående investorpresentasjon.
Som et minimum bør en slik pitch omtale:
- Hvilket samfunnsproblem du løser
- En liten historie som eksemplifiserer hvordan det ser ut for målgruppa uten din løsning
- Hva som er den magiske sausen i din løsning
- Kort om hvem som er teamet bak løsningen? Hvilken kompetanse har dere og hvor mye dedikert tid har dere?
- Hva som er forretningsmodellen, altså hvordan det er tenkt at selskapet skal tjene penger.
Om du lager en presentasjon med slides til en slik presentasjon er det viktig at du er minst mulig uavhengig av den. Skriv gjerne manuset ditt først, slik at du vet nøyaktig hva du skal snakke om og hvor lang tid det tar før du begynner å lage et slide-deck (presentasjon).
Mange investorer du snakker med kommer ikke til å ha ditt selskap i sitt mandat, men investorer snakker sammen. Målet er å kommunisere tydelig i alle møter du har, så investorer vet hvem de kan henvise deg videre til.
Relatert innhold
20 minutter - Investorpresentasjon
Du har fått et møte med en seriøs investor. Før du tropper opp på kontoret er det viktig at du forbereder deg. Men hvordan forbereder du deg?
Mal for investorpresentasjon (slide-deck)
Vi har laget en mal for investorpresentasjon som du kan bruke.
Definer ditt samfunnsproblem med problemtre
Et tre, bestående av tre elementer som skal hjelpe deg å målrette tjenesten din, budskapet ditt og innsatsen din - der det faktisk teller.