Tre forskjellige pitcher
Her presenterer vi tre forskjellige måter å fortelle om selskapet ditt (eller den idéen du har).
I denne pakka lærer du hvordan du kan vekke interessen til relevante personer gjennom «heispitch», en pitch på tre minutter og en mer omfattende investorpresentasjon.
- En elevator pitch (heispitch) er noen få setninger som beskriver grunnidéen din slik at en investor vil høre mer.
- En vanlig pitch er som regel en kort presentasjon på 2-3 minutter som forhåpentligvis gir deg muligheten til å få et møte med en investor.
- Hvis du får mulighet til å møte investoren og holde en presentasjon får du typisk 10-20 minutter til å presentere det du har. En slik presentasjon kan følges opp med spørsmål og svar, og dypere samtaler.
Ordet pitch kommer fra baseball og er en analogi til det faktum at de som kan kaste raskt og presist kan bli veldig rike. I denne sammenheng kaster du ikke en ball, men velvalgte ord.
Les mer om hvordan du bygger opp disse i relaterte artikler nedenfor.
NB: Før du tenker på å snakke med en investor er det veldig lurt å lære litt om hva slags forskjellige penger som finnes. Med det mener vi at forskjellige investorer ser etter helt forskjellige løsninger og stiller veldig forskjellige krav til selskapene de investerer i. Du kan lese mer om dette i PDFen om kapitalinnhenting nedenfor.
Relatert innhold
15 sekunder? Elevator pitch!
Alle som jobber i en oppstartsbedrift bør kjenne virksomhetens «heispitch». Hva sier du hvis du møter en investor i heisen?
3 minutter? Pitch!
Du har fått tre minutter til å presentere foran investorer på en scene eller har skaffa en investors oppmerksomhet i et par minutter. Hva nå?
20 minutter - Investorpresentasjon
Du har fått et møte med en seriøs investor. Før du tropper opp på kontoret er det viktig at du forbereder deg. Men hvordan forbereder du deg?